Japanse tekenaars blinken uit in de kunst van het weglaten. Een kunst die weerklinkt in Arvo Pärt, Johann Sebastian Bach, nieuwe muziek van Maarten Ornstein en een aangrijpend lied, Chloris, van Reynaldo Hahn.
Update van Maarten Ornstein:
'This will be the first performance of a new program called Memento, with music by Arvo Pärt, Bach, Reynaldo Hahn, and myself. Here is a short video to whet your appetites… I have composed a new song using Sappho of Athens’ beautiful Seizure as lyrics, and the piece will have its first performance at the festival. I’m also composing something else but you will have to come and listen, as it’s a surprise!'
Een Japanse tuin is het toonbeeld van balans.
Balans tussen steen en groen, hoog en laag en gevuld en leeg.
Vooral de leegte is cruciaal.
Een plek van de onthechting.
Om je hoofd leeg te maken, je lijf te ontspannen.
Mike Fentross, Johannette Zomer en Maarten Ornstein (© Patrick van Gemert).
De Japanse trilogie in De Thomas sluit heerlijk Zen af,
met dit concert waarvoor de zeven principes van de Japanse tuin het richtsnoer zijn:
Natuurlijkheid (Shizen), Asymmetrie (Fukinsei), Onthechting (Datsuzoku),
Eenvoud/zuiverheid (Kanso), Rust/stilte (Seijaku),
Verheven droogheid (Koko) en Diepe subtiliteit (Yūgen).
Dame in tuin: Japanse theepot (Gruuthuse Museum Brugge).