13:30 - 14:30Van deshima tot debussy
Topmusici duiken in de Japanse inspiratie van Debussy en zijn bewonderaar Rudolf Escher. 2e concert drieluik Japan in De Thomas.
Topmusici duiken in de Japanse inspiratie van Debussy en zijn bewonderaar Rudolf Escher. 2e concert drieluik Japan in De Thomas.
Topmusici duiken in de Japanse inspiratie van Debussy en zijn bewonderaar Rudolf Escher. 2e concert drieluik Japan in De Thomas.
De botanische tuin van Zuidas kent een bijzondere bonsai-collectie. Beelden en fonteinen in het Beatrixpark verwijzen naar de muziek van Debussy. Op Zuidas kreeg de Franse componist zijn eigen laan tussen glanzende wolkenkrabbers. Het inspireerde ons dit pianorecital samen te stellen voor toppianist Antonii Baryshevskyi uit Kyiv, die sinds voorjaar 2022 het Amsterdamse muziekleven verrijkt, met toevoeging van blokfluitvirtuoos Juho Myllylä. Juho zal onder meer een meditatief werk spelen van Ryohei Hirose, met wortels in de Japanse muziek en Shakuhachi (Japanse fluit).
Poissons d'or voor piano solo is wel Debussy's 'meest Japanse' muziekwerk genoemd.
Gouden karpers op Japans lakwerk in de woning van Debussy.
Japonisme was en vogue in Parijs. Debussy hield zielsveel van Japanse prenten en Ukiyo-e houtsnedes. In zijn werkkamer prijkte een lakpaneel met een 'image' van in goud en paarlemoer vormgegeven karpers, zwemmend onder een treurwilg:
Rudolf Escher raakte in de ban van Debussy en bewonderde zeer hoe Debussy 'de muzische mens' toegang bood tot een nieuw 'belevingsgebied'.
Meesterpianist Antonii Baryshevskyi smeedt Debussy en Escher aaneen op de vleugel. Juho Myllylä laat zich inspireren door hun fascinatie voor Japan en Azië en verkent op blokfluiten de brutalistische architectuur van De Thomas.