13:30 - 14:30Van deshima tot debussy
Topmusici duiken in de Japanse inspiratie van Debussy en zijn bewonderaar Rudolf Escher. 2e concert drieluik Japan in De Thomas.
Van 10 t/m 14 september verandert Amsterdam-Zuid in een bruisend muzikaal landschap tijdens de 8e editie van Muze van Zuid: Vrijhaven voor Muziek. Welkom bij meer dan 30 concerten, muziekwandelingen en events. We nemen je graag mee langs verrassende locaties — van huiskamers tot monumenten, van parken tot verborgen parels in de buurt. Klassiek, global sounds, kleinkunst, jazz en buurtverhalen klinken in heel diverse wijken als De Pijp, de Willemsparkbuurt, de Olympiabuurt en het Museumkwartier, tot aan de Prinses Irenebuurt bij Zuidas. Een eerste reeks concerten is nu te koop — het programma wordt de komende tijd verder aangevuld. Ontdek Zuid als vrijhaven voor muziek, verbeelding en ontmoeting!
Topmusici duiken in de Japanse inspiratie van Debussy en zijn bewonderaar Rudolf Escher. 2e concert drieluik Japan in De Thomas.
Topmusici duiken in de Japanse inspiratie van Debussy en zijn bewonderaar Rudolf Escher. 2e concert drieluik Japan in De Thomas.
De botanische tuin van Zuidas kent een bijzondere bonsai-collectie. Beelden en fonteinen in het Beatrixpark verwijzen naar de muziek van Debussy. Op Zuidas kreeg de Franse componist zijn eigen laan tussen glanzende wolkenkrabbers. Poissons d'or is wel zijn 'meest Japanse' muziekwerk genoemd.
Japonisme was en vogue in Parijs. Debussy hield zielsveel van Japanse prenten en Ukiyo-e houtsnedes. In zijn werkkamer prijkte een lakpaneel met een 'image' van in goud en paarlemoer vormgegeven karpers, zwemmend onder een treurwilg.
Rudolf Escher raakte op zijn beurt in de ban van Debussy en bewonderde zeer hoe Debussy 'de muzische mens' toegang bood tot een nieuw 'belevingsgebied'.
Meesterpianist Antonii Baryshevskyi smeedt Debussy en Escher aaneen op de vleugel. Juho Myllylä laat zich inspireren door hun fascinatie voor Japan en Azië en verkent op blokfluiten de brutalistische architectuur van De Thomas.