15:00 - 15:45zonrijk cyprus
Sibil•laEnsemble neemt je mee naar de zonovergoten havens van Cyprus, waar eeuwenlang culturen en klanken samenkwamen. Een kleurrijk mozaïek van mediterrane muziek – van Byzantijnse gezangen en Cypriotische dansen.
Sibil•laEnsemble neemt je mee naar de zonovergoten havens van Cyprus, waar eeuwenlang culturen en klanken samenkwamen. Een kleurrijk mozaïek van mediterrane muziek – van Byzantijnse gezangen en Cypriotische dansen.
Laat je kinderen en kleinkinderen een duik nemen in de middeleeuwen! Musici van Sibil•la Ensemble voeren ze mee naar tijden van ridders en troubadours met middeleeuwse instrumenten en interactieve spelletjes in Taalhuis Amsterdam. En voor je weet kunnen ze middeleeuwse liedjes zingen! Geschikt voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. Duur per workshop 45'. Drie rondes: 16.00u of 17.00u of 18.00u. Bestel je kaarten en geef je favo-timeslot door op >> info@muzevanzuid.nl
Remake door Sibil•la Ensemble van het vroege muziekleven van de geboorte van Amsterdam t/m hedendaagse nieuwe muziek. Reis mee langs de stadscomponisten van toen tot nu. Viering Amsterdam 750 jaar: 1275-2025.
Remake door Sibil•la Ensemble van het vroege muziekleven van de geboorte van Amsterdam t/m hedendaagse nieuwe muziek. Reis mee langs de stadscomponisten van toen tot nu. Viering Amsterdam 750 jaar: 1275-2025.
Remake van het muziekleven van 'Amestelledamme' vanaf 1275Viering Amsterdam 750 jaar Welke muziek galmde door de straten, in kerken, kroegen en houten huizen van vroeg Amsterdam? We vroegen het Ensemble in residence Sibil•la. Onder de gewelven van de Vondelkerk, plaatsen de musici oude Amsterdamse muziek in het perspectief van het culturele landschap van nu. Doedelzak, draailier en slagwerk brengen de stad van toen tot leven.
Doedelzak en percussie (collectie Gruuthuse Museum, Brugge).
Een van de vroegste kaarten van Amsterdam in vogelvlucht. Datering: na het jaar 1306 (Stadsarchief Amsterdam / Collectie Koninklijk Oudheidkundig Genootschap).Remake door Sibil•la Ensemble Het Sibil-la Ensemble roept het leven op van middeleeuws en renaissancistisch Nederland, met speciale aandacht voor de stad Amsterdam. De musici bespelen kopieën van oude instrumenten, vaak nog in gebruik te zien op doeken van meesters als Frans Hals. Nieuwe geluiden en experimentele technieken weerspiegelen de evoluerende geschiedenis van de stad en de multiculturele uitwisseling en invloeden, die Amsterdam en haar omgeving van 1275 tot nu tot bloei brachten en brengen. Een muzikaal spel met onze verbeelding!
Verzamelaar Lodewijk van Gruuthuse (1422-1492). Zijn motto: 'Plus est en vous'. (Gruuthuse Museum Brugge).
Muziekschatten uit het Gruuthuse manuscript Mystieke poëzie van Hadewijch, middeleeuwse Nederlandse liederen en renaissance polyfonie van Christian Hollander en Carolus Souliert komen tot leven en tot klinken. Bron hiervoor is het omvangrijke Gruuthuse Manuscript uit Brugge, vernoemd naar de Patriciër Lodewijk van Gruuthuse (1427-1492), lid van de Orde van het Gulden Vlies. In zijn stadspaleis legde hij een verzameling kunst, smeedwerk, handschriften en manuscripten aan.
Brug naar het heden Om een brug te slaan tussen heden en verleden voert het Sibil•la Ensemble nieuwe muziek uit van Amsterdamse componisten Louis Andriessen, Yannis Kyriakides en Amarante Nat. Hadewijch, brief 6 Namelijk gij en ik - wij die nog niet geworden zijn wat we zijn, die nog niet verkregen hebben wat we hebben, die nog zo ver verwijderd zijn van wat van ons is. Wij moeten zonder voorbehoud alles loslaten en uitsluitend, onverschrokken het volmaakte leven van de liefde leren, die ons beiden aangeraakt heeft tot haar werk. / Namely you and I - we who still have not become what we are, who still have not acquired what we have, who still are so far away from what is ours. We have to let go everything without reservation and exclusively, fearlessly learn the perfect life of the love, that has stirred both of us to her Labour.
Houtsnijwerk Gruuthuse Museum Brugge.
Kristia Michael van Sibil•la Ensemble mijmerend over het prille Amsterdam.