10:30 - 11:30Vrijhaven voor Muziek!
Opening 8e editie Muze van Zuid, i.s.m. ARTZUID. Trap het festival af met een vrolijke, muzikale wandeling door de Apollobuurt. Iedereen welkom – van klein tot groot! Toegang gratis. Donaties welkom.
Van 10 t/m 14 september 2025 verandert Amsterdam-Zuid in een bruisend muzikaal landschap tijdens de 8e editie van Muze van Zuid: Vrijhaven voor Muziek. Welkom bij meer dan 30 concerten, muziekwandelingen en events. We nemen je graag mee langs verrassende locaties — van huiskamers tot monumenten, van parken tot verborgen parels in de buurt. Klassiek, global sounds, kleinkunst, jazz en buurtverhalen klinken in heel diverse wijken als De Pijp, de Willemsparkbuurt, de Olympiabuurt en het Museumkwartier, tot aan de Prinses Irenebuurt bij Zuidas. Bijna alle concerten zijn al te koop — er komen nog workshops aan. Bestel bijtijds je kaarten. Deel het met vrienden, steun ons mooie festival en zegt het voort. Ontdek Zuid als vrijhaven voor muziek, verbeelding en ontmoeting!
Opening 8e editie Muze van Zuid, i.s.m. ARTZUID. Trap het festival af met een vrolijke, muzikale wandeling door de Apollobuurt. Iedereen welkom – van klein tot groot! Toegang gratis. Donaties welkom.
Jong pianotalent Thijs Willers schittert in het Concertgebouw. Gratis Lunchconcert. Let op: Reserveren is mogelijk, vanaf donderdag 4 september.
Sibil•laEnsemble neemt je mee naar de zonovergoten havens van Cyprus, waar eeuwenlang culturen en klanken samenkwamen. Een kleurrijk mozaïek van mediterrane muziek – van Byzantijnse gezangen en Cypriotische dansen.
Genieten van jazzsterren in het leukste café van de Willemsparkbuurt. Een vrijhaven voor jazz.
Muziekwandeling naar huisconcert door toptalent Joost Willemze.
Presentatie over het verzonken land onder de Noordzee. Fossielen en sporen verhalen van ijstijden, ver voor het ontstaan van de stad. Foto: Fossiele boom uit Doggerland, bij Sussex (foto: M.J. Thomas, © Archeology Magazine). Inleiding op het concert Drijfhoutkoppen. Toegang met ticket voor het avondconcert.
Lucy Legeland zingt liederen over oerkracht, zout op je huid en het leven van ver vóór de stad. Tip: bezoek ook de inleiding om 19.00u. Openingsavond Muze van Zuid 8e editie. Viering Amsterdam 750 jaar: 1275-2025.
Muziekwandeling door het Beatrixpark met gids Huib Ramaer naar lunchconcert met Japanse minyo-zang van Yurina Hamano en jazz-gitarist Hirosato Ito, onze gastmusici uit Japan.
Lunchconcert door onze gastmusici Yurina Hamano en Hirosato Ito uit Japan. 1e concert van ons drieluik Japan in De Thomas.
Topmusici duiken in de Japanse inspiratie van Debussy en zijn bewonderaar Rudolf Escher. 2e concert drieluik Japan in De Thomas.
Ervaren muziekvrienden verkennen de magie van de eenvoud. De stem van Johannette Zomer krijgt alle ruimte in De Thomas. Maarten Ornstein presenteert zijn nieuwe muziek. Vuurdoop van nieuw programma met Johannette en Mike Fentross. Vormgegeven als een Japanse tuin. 3e concert drieluik Japan in De Thomas.
Eerste uitvoering van indrukwekkend drieluik voor accordeon en strijkkwartet van componist Christiaan Richter. De musici nemen je mee in het maakproces. Beleef de geboorte van inktnatte noten!
Expert Edu Dumasy vertelt over de 80-jarige relatie tussen Nederland en Indonesië. De ideale voorbereiding op De Stille Kracht 3.0. Zoals hij zelf zegt: 'Mensen moeten het verhaal van ons koloniale verleden weten en ook de context.'
Concertante première van theatraal gamelanconcert dat Louis Couperus' verhaal in een nieuw licht zet vanuit het perspectief van de Javaan en de derde generatie Indo. Voorstelling t.g.v. 80 jaar Indonesië Nederland.
Korte wandeling naar late night huisconcert in Shaffystijl waarin mezzosopraan Roza Herwig tijdloze sterren laat fonkelen. Sinds haar waanzinnige Rooftopconcert in de vorige editie viel ze met pianist Julius Backer internationaal in de prijzen.
Huisconcert met barokmuziek door Mexicaans talent Daniela López Quesada. Kunstschilder en graficus Gérard de Lairesse (1641-1711) geboren te Luik, maakte furore in Amsterdam. Zijn werk inspireert haar aan 'zijn' eigen straat. Begane grond (geen trappen).
Pianorecital voor vroege vogels in bijzondere setting met beeldende kunst. Paolo Gorini brengt premières en pianistisch avontuur naar 'de Willem'.
Ellen de Vries publiceerde Surinaamse Rapsodie over Majoie Hajary en deelt haar ontdekkingen over het leven van deze componiste en haar muziek. Pianist Roderigo Robles de Medina speelt werk van grote Surinaamse talenten waar hij expert in is. Middag t.g.v. Suriname 50 jaar onafhankelijk.
Feestelijk en swingend concert door gelauwerd jong blaaskwintet met Cubaanse en Spaanse roots. Van bolero tot chan chan. Voel de vibes en geniet! 3e event in drieluik Suriname 50 jaar onafhankelijk.
Andalusische muziek met de blik op Marokko en Noord-Afrika. Dwight Breinburg schittert met musici van het Amsterdams Andalusisch Orkest in zijn nieuwe programma en inspireert het Pauzekoor uit De Pijp o.l.v. Barbara Wessel.
Harpist Joost Willemze leidt een viering waarin zang en snaren samenkomen met het muzikale erfgoed en de verborgen pracht van de Obrechtkerk. Krista Audere leidt het VU Kamerkoor in een eerbetoon aan Etty Hillesum van Kate Moore, naast koorwerken van grote componisten met straatnamen in Zuid. Straten komen tot klinken!
Kickstart van het 5e Basklarinet Festijn in Muze van Zuid met avontuurlijke nachtmuziek en spannende premières.
Korte muziekwandeling naar diepe duik in het leven van de vermaarde violist Paul Godwin met de gelukkige violiste die zijn Stradivarius mag bespelen, haar pianiste en zijn biograaf. Huisconcert op steenworp van het Vondelpark. Toegankelijkheid: kunnen traplopen vereist.
Korte wandeling naar huisconcert met Maksym Ovsiienko: hij kwam van Oekraïne naar Amsterdam en brengt een ode aan Zolotarjov.
Muziekwandeling naar huisconcert met Yurina Hamano & Hirosato Ito, onze gastmusici uit Japan. Japanse volksliederen (Minyo) met jazzgitaar. Geserveerd met Japanse hapjes. Een intieme beleving voor oren én smaakpapillen in het Museumkwartier.
Hollands Collectief zingt vocale prachtmuziek van grootheden waarnaar straten in Zuid zijn vernoemd. Voor het eerst in de Oud-Katholieke Kerk! De focus ligt op componisten waarvoor Muze van Zuid de afgelopen jaren een portretpaneel heeft weten te realiseren aan de gevels van componistenstraten.
Muziekwandeling naar huisconcert met meesterwerken van stercomponisten. Puur genieten van klassiek en twee topstrijkers.
Remake door Sibil•la Ensemble van het vroege muziekleven van Amsterdam. Reis mee langs de stadscomponisten van toen tot nu. Viering Amsterdam 750 jaar: 1275-2025. Illustratie van Amsterdam rond 1275 © Paul Maas
Muziekwandeling met vioolverhalen naar een huisconcert viool solo. Jong talent Marcel Sutedja schittert in de voormalige studio van de vermaarde vioolpedagoog Oskar Back (1879-1963). Concert i.s.m. Nederlands Vioolconcours.
Koffieconcert aan de Hemonystraat! Jeroen de Groot opent de zondag in De Pijp met de magistrale Chaconne van Bach en 'de' Vioolsonate van Franck met pianist Bernd Brackman in zijn studio van Vioolles.Amsterdam.
Muziekwandeling met gids Ellen de Vries naar huisconcert. Toptalent Arturo den Hartog en zijn liedpianist Daan Boertien brengen avontuurlijke Surinaamse ontdekkingen voor zang en piano.
Japanse minyo, jazzgitaar en een vleugje gouden blad. Wandeling via het Sarphatipark – waar misschien zelfs een ginkgo-blad je pad kruist – naar een intiem huisconcert met onze gastmusici Yurina Hamano en Hirosato Ito uit Japan. Attentie: vrij steile trap omhoog.
Muziekwandeling naar huisconcert met het spannende levensverhaal van Frieda Belinfante, gebracht in livemuziek met vertellingen en live [!] beeldende kunst. Toegankelijk huis: begane grond. TICKETS UITVERKOCHT.
Wandeling door het Sarphatipark naar sfeervol huisconcert waarin Maksym Ovsiienko zal schitteren op accordeon in huis met tuin.
Jazzconcert starring Theo Loevendie en zijn vrienden, van jong tot rijp. Muze van Zuid i.s.m. en met steun van Het Orgelpark. Foto: Theo op een jazzpodium, 1955. (© Wouter van Gool. Nederlands Jazzarchief)
Huisconcert in de Hemonystraat. Beleef hoe magisch de fagot van kleur en stemming kan wisselen met Suzanne van Berkum en Li Xie!
Korte wandeling naar heerlijk eerbetoon aan de stralende traditie van vioolduo's in Zuid door de Amsterdamse topviolisten Tosca Opdam en Asi Matathias. Hoog huis met lift. Foto: Tosca Opdam en Asi Mathatias © Petrakis-Alexandros
Wandeling door het Sarphatipark naar sfeervol huisconcert waarin Maksym Ovsiienko zal schitteren op accordeon in huis met tuin.
Heerlijk zonnige zondagse vreugde van Bach en Scarlatti sluit hier aan bij de musiceerlust van Amsterdammer Bernard van Beurden om uit te monden bij de weergaloze orkestrale virtuositeit van het fenomeen van bajan en accordeon Vladislav Zolotarjov. Geniet van Maksym Ovsiienko die zijn accordeon laat stralen. Van 'Musisch Lab' tot Muze van De Pijp Amateurs, muziekliefhebbers die voor hun plezier musiceren, of 'cultuurmakers' zoals we ze nu noemen? Van Beurden nam ze al volkomen serieus. Zij waren in zijn ogen en oren heus wel in staat een dissonant te laten knetteren, of een pittig recept uit de avant-garde op hun instrument of met eigen stem uit te voeren of uit te kramen. Muziek diende je zelf te maken, met eigen vingers en handen, met opgestroopte mouwen en het zweet parelend op het voorhoofd. Muziekmaken was voor Van Beurden als fietsen met je eigen spieren, zonder batterij. In de tijd van hippies, nozems en Dolle Mina's besloot Van Beurden een 'Musisch Lab' op te zetten. Artiesten uit De Pijp krijgen vandaag geheel in stijl de ruimte op het buitenpodium in het Sarphatipark. Topmusici spelen in de huizen eromheen. Workshops en Werkboeken Zijn workshops waren legendarisch en van internationale reputatie. Van Beurdens Werkboek voor muziek van nu (1974) werd in Zweden uitgegeven, om maar een voorbeeld te noemen. Van Beurden ging recht op zijn doel af. Geen 'gelul over maatschappelijk relevante noten', alstublieft (bron: © Thea Derks 2016).
Muziek mag bijten en schuren Soweto, Out of Europe, Grenzeloos, Poems of Guantànamo, Van Beurden liet de misstanden niet van zijn schouders glijden. Hij componeerde een klaagzang over het eerste treintransport vanuit Westerbork voor jeugdharmonieorkest met zangsolisten, sprekers en vrouwenkoor met citaten uit teksten opgetekend in het doorgangskamp: “Zij had een onvoldoende voor aardrijkskunde die laatste dag, maar wist een week later precies waar Treblinka lag.” Had Van Beurden nog geleefd, dan zou hij nu zeker een even schrijnend muzikaal monument voor Gaza hebben opgericht. Hij was niet van de poezelige campagnes als 'Aangenaam Klassiek'. Hij zou gruwen van de je permanent over je bolletje aaiende benadering: klassiek gebracht als borstplaat en snoepgoed, opgediend als kliekjes softe drieklankjes voor de comfortabel achteroverleunende koptelefoonconsument. Juist niet! Het mocht bij Van Beurden bijten of snijden.