16:00 - 17:00vrijhaven voor violen
Korte wandeling naar huisconcert: eerbetoon aan de stralende traditie van vioolduo's in Zuid door de Amsterdamse topviolisten Tosca Opdam en Asi Matathias. Foto: Tosca Opdam en Asi Mathatias © Petrakis-Alexandros
Van 10 t/m 14 september verandert Amsterdam-Zuid in een bruisend muzikaal landschap tijdens de 8e editie van Muze van Zuid: Vrijhaven voor Muziek. Welkom bij meer dan 30 concerten, muziekwandelingen en events. We nemen je graag mee langs verrassende locaties — van huiskamers tot monumenten, van parken tot verborgen parels in de buurt. Klassiek, global sounds, kleinkunst, jazz en buurtverhalen klinken in heel diverse wijken als De Pijp, de Willemsparkbuurt, de Olympiabuurt en het Museumkwartier, tot aan de Prinses Irenebuurt bij Zuidas. De meeste concerten zijn nu te koop — het programma wordt de komende tijd verder aangevuld. Ontdek Zuid als vrijhaven voor muziek, verbeelding en ontmoeting!
Korte wandeling naar huisconcert: eerbetoon aan de stralende traditie van vioolduo's in Zuid door de Amsterdamse topviolisten Tosca Opdam en Asi Matathias. Foto: Tosca Opdam en Asi Mathatias © Petrakis-Alexandros
Korte wandeling naar huisconcert: eerbetoon aan de stralende traditie van vioolduo's in Zuid door de Amsterdamse topviolisten Tosca Opdam en Asi Matathias. Foto: Tosca Opdam en Asi Mathatias © Petrakis-Alexandros
Tosca Opdam en Asi Matathias brengen in dit huisconcert een ode aan het vioolduo. Befaamde vioolduo's waren een naoorlogse traditie in Nederland, van Herman Krebbers en Theo Olof, Christiaan en Dick Bor tot Jeanne Vos en Bouw-Lemkes. Géza Frid woonde in Zuid aan de Van Eeghenstraat met Ella van Hall. Zij kregen er befaamde musici over de vloer waaronder Ditta Pastóry (de weduwe Bartók) en Zoltán Kodály. Voor de gebroeders Bor componeerde de briljante Frid een concert voor twee violen. Van zijn geweldige Duo's op. 37 voor twee violen, droeg hij in 1951 elk deel op aan een grootmeester van de viool, waaronder Herman Krebbers, Theo Olof en André Gertler. Jean-Marie Leclair was een leidend violist van de late Franse barok. Geboren in Lyon had hij aanvankelijk veel succes als danser. Negentien jaar jong trouwde Leclair een ballerina van de Opéra de Lyon, Marie-Rose Casthanie. Zijn sonates zijn gepubliceerd in Parijs in een periode waarin hij afwisselend in Turijn en Parijs werkzaam was. Intriges aan het hof van Louis XV zouden hem daar het leven onmogelijk hebben gemaakt, waarop hij vluchtte in 1737 naar onze contreien. Leclair op avontuur in Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden Anna van Hannover, onze prinses van Oranje, had in Londen muzieklessen genoten van George Frideric Handel. In de echt verbonden met onze Willem had ze hier een hoforkestje uit de Friese klei gestampt. Leclair zou haar orkest zo'n drie maanden per jaar hebben opgefleurd met zijn spel en vond daarnaast broodwinning bij een rijke handelsman in Den Haag. Het verhaal gaat dat hij in Amsterdam zijn vakbroeder Locatelli heeft opgezocht. Leclairs noordelijke avontuur duurde tot 1743. Het duo van Sergej Prokofjev volgt de barokke model van de sonata da chiesa. Het werk ging in Europese première in Parijs tijdens het allereerste concert van het door Pierre-Octave Ferroud opgerichtte gezelschap voor nieuwe muziek Le Triton, op 16 december 1932. Wolfgang Amadeus Mozart had zijn draai gevonden in Wenen, en trouwde er in 1782 zijn Constanze na eerst even met haar te hebben samengewoond, heel hip voor die tijd! Hun eerste zoon werd op 17 juni 1783 geboren. Diezelfde zomer bezochten ze vader Leopold en zus Nannerl in Salzburg, met achterlating van hun eerste baby in een kindertehuis te Wenen. Nog voor hun terugkeer, al op 19 augustus, is het arme kindje bezweken. Vermaardeduo's uit nood geboren De energieke Mozart hielp dat jaar zijn collega Michael Haydn uit de brand. De jongere broer van de grote Joseph Haydn had door ziekte een half dozijn duo's voor viool en altviool niet volgens planning weten te voltooien en vreesde de toorn van zijn werkgever, aartsbisschop Colloredo. In rap tempo hielp Mozart zijn vriend Michael aan nr. 5 en 6 en liet zijn eigen naam achterwege. Het langzame deel uit het 6e duo in Bes K424, nu bekend als vermaard meesterwerk van Mozart, ontroert direct met een smachtend thema in wiegend siciliano ritme.