Home

Muze van Zuid

Logo2025MuziekfestivalAmsterdam Zuid10-1410-14 septembersept

Festival

Van 10 t/m 14 september 2025 verandert Amsterdam-Zuid in een bruisend muzikaal landschap tijdens de 8e editie van Muze van Zuid: Vrijhaven voor Muziek. Welkom bij meer dan 30 concerten, muziekwandelingen en events. We nemen je graag mee langs verrassende locaties — van huiskamers tot monumenten, van parken tot verborgen parels in de buurt. Klassiek, global sounds, kleinkunst, jazz en buurtverhalen klinken in heel diverse wijken als De Pijp, de Willemsparkbuurt, de Olympiabuurt en het Museumkwartier, tot aan de Prinses Irenebuurt bij Zuidas. Bijna alle concerten zijn al te koop — er komen nog workshops aan. Bestel bijtijds je kaarten. Deel het met vrienden, steun ons mooie festival en zegt het voort. Ontdek Zuid als vrijhaven voor muziek, verbeelding en ontmoeting!

Wijk

Artists

Toon meer

zondag 14 september

13:00 - 14:00vrouw aan de piano

Wandeling naar huisconcert waarin pianiste Maxime Snaterse haar nieuwste ontdekkingen laat stralen tussen bekende pianowerken van Brahms en Prokofjev. De focus op componerende vrouwen. Ooit gehoord van Dina Appeldoorn?

Maxime SnaterseStartpunt > Jacob Obrechtstr. 30 (voor de Obrechtkerk)
Maxime Snaterse - Pianist~

zondag 13:00 - 14:00
vrouw aan de piano

Wandeling naar huisconcert waarin pianiste Maxime Snaterse haar nieuwste ontdekkingen laat stralen tussen bekende pianowerken van Brahms en Prokofjev. De focus op componerende vrouwen. Ooit gehoord van Dina Appeldoorn?

Maxime Snaterse (c) Bas Weetink
Maxime Snaterse
piano
Concertgebouwbuurt en Vondelpark

Maxime Snaterse behaalde aan het Koninklijk Conservatorium Brussel een tweede diplima Master of Music, met 'het hoogst mogelijke resultaat'. Ze kreeg er les van Aleksandar Madžar. Voor Muze van Zuid start zij een ontwikkelingstraject. Drie jaar lang zal ze onderzoek doen naar verborgen verhalen in de pianoliteratuur. Haar keuze viel specifiek op componerende vrouwen.

Vrouw aan de piano Voor de titel van dit programma vonden we inspiratie in het gelijknamige boek van Veerle Janssens. Daarin verheft deze Vlaamse auteur grote muzikale talenten 'van schamele voetnoten tot vrouwen van vlees en bloed, gepassioneerd door de muziek' (aldus Katelijne Boon van Klara Radio). In dit recital volgt Maxime Snaterse een vergelijkbaar procédé aan de concertvleugel. Ook Maxime is op zoek naar 'bijzondere, muzikale vrouwen, naar miskend en zelfs gefnuikt talent, naar virtuositeit en verdoken passie', om met de flaptekst van het boek van Veerle Janssens te spreken (Vrouw aan de piano. Veerle Janssens & Uitgeverij Vrijdag: Antwerpen, 2018).

Straten in Zuid Dit met veel zorg samengestelde pianorecital is rijk aan nieuwe ontdekkingen uit de archieven, terwijl Brahms en Prokofjev ons vertrouwde ankers bieden. Een avontuurlijk huisconcert waarin je onder meer pianomuziek kunt ontdekken van drie vrouwen naar wie een straat is vernoemd in Zuid: Dina Appeldoorn, zij heeft haar eigen straat parallel aan de Parnassusweg, in de buurt van het Spinozalyceum. Henriëtte Bosmans, zij heeft haar eigen straat in de Prinses Irenebuurt en woonde zelf op meerdere plekken in Zuid. Florence Price, zij kreeg enkele jaren terug een naar haar vernoemde straat aan de Zuidas. Wij vierden het mee met een feestelijk concert op het Mahlerplein tijdens Muze van Zuid 2022. Misschien weet u het nog?

Een waterval van ideeën De Klavierstukken van Henriëtte Bosmans liggen gemakkelijk in het gehoor, valt Maxime op. 'De stukken van Appeldoorn en Walraven zijn daarentegen uitdagend en experimenteel', weet ze intussen uit ervaring. Haar programma heeft zich deze maanden ontwikkeld tot 'een waterval van uiteenlopende muzikale ideeën'. Een fraaie typering van dit recital. Henriëtte Bosmans, Dina Appeldoorn, Jeanne Beijerman-Walraven, Florence Price ze reflecteerden allen totaal anders op de muzikale en maatschappelijke ontwikkelingen van hun tijd. Componiste aan De LairessestraatJeanne Walraven valt in de categorie componisten die een straat zouden verdienen. Ze werd in 1878 geboren in Semarang. Vier jaar jong keerde ze met haar ouders terug naar Nederland. Vanuit Den Haag vertrok het gezin in 1892 opnieuw naar het toenmalige Nederlands-Indië, tot in 1897 haar moeder kwam te overlijden waarop de kinderen werden opgevangen bij familie in Nederland, terwijl hun vader op Java achter bleef. In 1911 trouwde ze de huisarts Theo Beyerman waarna het paar verhuisden naar De Lairessestraat in Zuid, waar hij zijn praktijk had. Beyerman spande zich ook in voor de armenzorg te Amsterdam. In het Concertgebouw dirigeerde Cornelis Dopper in 1913 Jeanne's  Nachtstilte en Geluk voor alt en orkest. Haar orkestwerk Lento en Allegro moderato (1921) werd eveneens onder leiding van Dopper uitgevoerd in de Grote Zaal. Bron: Carine Alders, lemma op Huygens.KNAW zie: hier. Florence Price: "I have two handicaps —those of sex and race."“My dear Dr. Koussevitzky", schreef Florence Price in 1943 aan de befaamde dirigent die bij leven opdrachten verstrekte aan heren als Ravel, Gershwin, Hindemith, Bartók en Britten. "To begin with I have two handicaps—those of sex and race. I am a woman; and I have some Negro blood in my veins.” Helaas, Price voelde het goed aan, Koussevitzky zou haar muziek links laten liggen. "Indeed, she had a difficult time making headway in a culture that defined composers as white, male, and dead", concludeert Alex Ross (NY Times, 29 jan 2018). Helaas vervallen de Verenigde Staten anno 2025 opnieuw tot racisme, terwijl het herstelwerk nog lang niet voltooid is. Als je daar geen onderzoek meer mag doen, dan maar hier, of niet dan?

De herontdekking van Florence Price (1887-1953) bewijst maar weer dat in de Verenigde Staten net zoveel prachtige muziek veronachtzaamd ligt te slingeren als in Nederland. Het echtpaar Vicki en Darell Gatwood vond tijdens de renovatie van een vervallen huis in een buitenwijk van St. Anne (Illinois) bij toeval stapels verloren gewaande partituren van Florence Price, waaronder maarliefst twee vioolconcerten. Het huis bleek de voormalige zomerresidentie van deze componiste uit Chicago.

Koop ticketsStartpunt > Jacob Obrechtstr. 30 (voor de Obrechtkerk)

Vrouw aan de PianoHenriëtte Bosmans 1895–1952 3 Klavierstukken (1914): I Agitato II Valse triste III Allegro molto Johannes Brahms 1833–1897 4 Klavierstücke Op. 119 (1893): I Intermezzo in B mineur II Intermezzo in E mineur III Intermezzo in C majeur IV Rhapsody in E♭ majeur Dina Appeldoorn 1884–1938 Eerste prelude uit 'Two preludes' (1932) Sergej Prokofjev 1891–1953 Selectie uit 'Visions Fugitives' op. 22 (1915-1917): 1. Lentamente 2. Andante 4. Animato 7. Pittoresco (Arpa) 8. Commodo 10. Ridicolosamente 12. Assai moderato 14. Feroce 18. Con una dolce lentezza 19. Presto agitatissimo e molto accentuato Jeanne Beijerman-Walraven 1878–1969 Andante espressivo con molto emozione (1950) Claude Debussy 1862–1918 Uit Prelude Livre II (1910-1912) Nr. 12 ‘Feux d'artifice’ Nr. 5 ‘Bruyères’ Florence Price 1887–1953 Clouds (1940)

Maxime Snaterse, piano solo