12:30 - 13:00 japanse volkszang met jazzgitaar
Lunchconcert door onze gastmusici Yurina Hamano en Hirosato Ito uit Japan. 1e concert van ons drieluik Japan in De Thomas.
Van 10 t/m 14 september 2025 verandert Amsterdam-Zuid in een bruisend muzikaal landschap tijdens de 8e editie van Muze van Zuid: Vrijhaven voor Muziek. Welkom bij meer dan 30 concerten, muziekwandelingen en events. We nemen je graag mee langs verrassende locaties — van huiskamers tot monumenten, van parken tot verborgen parels in de buurt. Klassiek, global sounds, kleinkunst, jazz en buurtverhalen klinken in heel diverse wijken als De Pijp, de Willemsparkbuurt, de Olympiabuurt en het Museumkwartier, tot aan de Prinses Irenebuurt bij Zuidas. Bijna alle concerten zijn al te koop — er komen nog workshops aan. Bestel bijtijds je kaarten. Deel het met vrienden, steun ons mooie festival en zegt het voort. Ontdek Zuid als vrijhaven voor muziek, verbeelding en ontmoeting!
Lunchconcert door onze gastmusici Yurina Hamano en Hirosato Ito uit Japan. 1e concert van ons drieluik Japan in De Thomas.
Topmusici duiken in de Japanse inspiratie van Debussy en zijn bewonderaar Rudolf Escher. 2e concert drieluik Japan in De Thomas.
Ervaren muziekvrienden verkennen de magie van de eenvoud. De stem van Johannette Zomer krijgt alle ruimte in De Thomas. Maarten Ornstein presenteert zijn nieuwe muziek. Vuurdoop van nieuw programma met Johannette en Mike Fentross. Vormgegeven als een Japanse tuin. 3e concert drieluik Japan in De Thomas.
Topmusici duiken in de Japanse inspiratie van Debussy en zijn bewonderaar Rudolf Escher. 2e concert drieluik Japan in De Thomas.
De botanische tuin van Zuidas kent een bijzondere bonsai-collectie. Beelden en fonteinen in het Beatrixpark verwijzen naar de muziek van Debussy. Op Zuidas kreeg de Franse componist zijn eigen laan tussen glanzende wolkenkrabbers. Het inspireerde ons dit pianorecital samen te stellen voor toppianist Antonii Baryshevskyi uit Kyiv, die sinds voorjaar 2022 het Amsterdamse muziekleven verrijkt, met toevoeging van blokfluitvirtuoos Juho Myllylä. Juho zal onder meer een meditatief werk spelen van Ryohei Hirose, met wortels in de Japanse muziek en Shakuhachi (Japanse fluit).
Poissons d'or voor piano solo is wel Debussy's 'meest Japanse' muziekwerk genoemd.
Gouden karpers op Japans lakwerk in de woning van Debussy.
Japonisme was en vogue in Parijs. Debussy hield zielsveel van Japanse prenten en Ukiyo-e houtsnedes. In zijn werkkamer prijkte een lakpaneel met een 'image' van in goud en paarlemoer vormgegeven karpers, zwemmend onder een treurwilg:
Rudolf Escher raakte in de ban van Debussy en bewonderde zeer hoe Debussy 'de muzische mens' toegang bood tot een nieuw 'belevingsgebied'.
Meesterpianist Antonii Baryshevskyi smeedt Debussy en Escher aaneen op de vleugel. Juho Myllylä laat zich inspireren door hun fascinatie voor Japan en Azië en verkent op blokfluiten de brutalistische architectuur van De Thomas.