4e editie Muze van Zuid groot succes
Intieme concerten in huiskamers. Componisten die je alleen kent van straatnamen, je hoort de verhalen, je hoort hun muziek tot klinken komen bij Muze van Zuid. Je zit met je snuit bovenop de musici.
Muze van Zuid brengt menselijke maat terug
Topmusici brengen onze componisten tot leven in woonhuizen en bijzondere architectuur van de mooiste buurt van Amsterdam buiten de grachtengordel. Je wandelt er naartoe langs de statige huizen aan de Van Eeghenstraat, aan de Van Breestraat in de laatste zomerzon. Je scheert langs de wulps golvende gevels van de Amsterdamse School. Het festival serveert je verhalen, maar soms ook lekkere hapjes. Het schenkt je koffie en thee, een glas wijn, of een Georgische picknickbox van Batoni Khinkali. Zo'n 750 mensen genoten er weer met volle teugen van tijdens deze zeer succesvolle 4de editie, bij prachtig weer. De jassen bleven aan de kapstok.
Opening door Sebastiaan Capel
“We hebben dit gemist”, aldus Sebastiaan Capel die op vrijdagavond 17 september 2021 de Muze van Zuid opende vanaf de statige trappen van de imposante Obrechtkerk. Capel is voorzitter van het dagelijks bestuur van Stadsdeel Zuid. Het Stadsdeel dat Muze van Zuid steunt en inspireert om vooral ook door te gaan met de ontwikkeling van dit festival. Muze van Zuid brengt spontaniteit in de stad, zei Capel, waar dat anderhalf jaar niet mogelijk was. Samen met Jurriaan Röntgen, in 2016 een van de eerste gangmakers van Muze van Zuid, en artistiek leider Huib Ramaer, presenteerde Sebastiaan Capel een portret van J.Pzn Sweelinck. Er komt nog een portret bij. We hopen er komend najaar de Eerste en Tweede Sweelinckstraat in De Pijp mee te kunnen sieren. Vergunningen zijn al rond. Hou het in de gaten. Hopelijk volgt de onthulling tijdens het Sweelinck Festival in oktober, waarin de vieringen rond 400 jaar 'Orpheus van Amsterdam' tot een hoogtepunt zullen komen.
Opmaat naar het Sweelinck Festival
Van de muziek van deze grote 'Orpheus van Amsterdam' bracht Muze van Zuid verschillende uitvoeringen en bewerkingen als opmaat naar diens 400ste sterfdag en het Sweelinck Festival 16 t/m 24 oktober. Klapstuk was de tijdreis van nu naar de tijd van Sweelinck in Het Orgelpark, waarin organist Hayo Boerema zondag op fenomenale wijze op verschillende orgels de hypermoderne Sweelinck-bewerking van Ensemble Resilience verbond aan Carlos Michans' bewerking... van een Dowland-bewerking... van Sweelinck zelf, door de strijkers van het Aristos Quartet. Vervolgens kroop Hayo achter een orgel naar 17de-eeuwse snit om de brug te slaan naar de authentieke Sweelinck door La Sfera Armoniosa. Met de jonge gambist Stefan Woudenberg besloot dit ensemble de estafette met ingetogen canons van meester Sweelinck. Uitzending van deze 'Sweelinck Estafette', opgenomen door de NTR volgt donderdag 14 oktober 2021 op NPO Radio 4.
Participatieproject groot succes en uitverkocht
Musici van het UvA-Orkest J.Pzn Sweelinck en Het Orkest Amsterdam presenteerden zich tijdens deze Muze van Zuid met groot enthousiasme in kamermuziek. Coaching's door onze professionele festivalmusici brachten ze in enkele maanden tot de toppen van hun kunnen. En dat terwijl de orkestrepetities door alle covid-maatregelen plat lagen! In een uitverkochte Vondelkerk speelden de 'Sweelie's' – zoals ze in de volksmond heten – octetten van Enescu en Mendelssohn, Schuberts pianokwintet op Die Forelle en strijkkwartetten van Borodin en Sjostakovitsj. In huizen aan de Van Breestraat en Huis van de Wijk Lydia aan het Roelof Hartplein klonken strijkkwartetten en een pianotrio. Jeroen Goedkoop, een van de pianisten van Het Orkest Amsterdam, ontdekte de verteller in zichzelf en leidde het publiek als een volleerde rattenvanger van Hamelen door de straten van Zuid naar de drie concerten. Dank aan Stadsherstel! Dank aan alle huisbewoners aan de Van Bree en de mensen van de Lydia die dit feest mogelijk maakten!
Muze van Zuid viert de traditie van huisconcerten in Amsterdam Zuid
Artistiek leider Huib Ramaer voerde het publiek tijdens muziekwandelingen persoonlijk door de straten van de Concertgebouwbuurt naar intieme privé-concerten op bijzondere locaties zoals Het Nieuwe Huis en 'de' Lutherse Kapel. Omdat er nog veel meer verhalen zijn dan hij in zijn eentje kan vertellen, werd het legertje vertellers uitgebreid met Hans Homburg (Vondel-wandeling), Laura van Hasselt (lezing over 'Piet' van Eeghen), Manfred Evers (Kunstschattenwandeling), Bruno Klassiek (Luisterlezing over Van Beinum), Lotte Lepoutre (Tropische pianowandeling) en Danielle Spock & Maja van Vlerken (Natuurwandeling).
Bovendien bracht Neo Fanfare 9x13 het publiek met lopende fanfares door straten en het Vondelpark naar concerten (Balkan Pit en Kwartetwandeling). En wat was dat een belevenis! Lopend achter de fanfare aan! Wat een feest!
consensus vocalis stralend in de manege
In De Hollandsche Manege, van architect Van Gendt – die later ook het Concertgebouw ontwierp – zong Consensus Vocalis in het zand van de 'Historische Rijzaal' koorwerken van Hongaarse migranten die in Amsterdam hun vrijhaven vonden, zoals Géza Frid en diens leermeester uit zijn jeugd Zoltán Kodály. De avond begon met het werk voor vrouwenkoor, cello, cimbalom en sopraansaxofoon van Peter Vigh over de Hongaarse opstand. Zijn eerste versie ontstond in 2016 voor Het Grachtenfestival. In deze nieuwe versie ging Vigh's hartenwens in vervulling de piano te vervangen voor de cimbalom. András Szalai kwam er speciaal voor over uit Boedapest. Peter speelde zelf op weergaloze wijze de saxofoonpartij. David Faber vulde met zijn gulle toon de hele manege in het deel voor cello solo. Opstand, woede, droefenis en vrijheidsdrang wisselden mekaar af. Na afloop was het nog gezellig borrelen in de foyer onder toeziend oog van een nog jonge Beatrix op de foto aan de wand.
Muze van Zuid 2021 bestond (na hertelling als geschied) uit 30 concerten door ruim 100 professionele topmusici, 19 muziekwandelingen met gids en – uit boxen van Bang & Olufsen – klinkende muziekvoorbeelden, naast 6 concerten door amateurkamermuziek-ensembles. Muziek van ruim 30 Nederlandse componisten kwam live tot klinken, waaronder 5 wereldpremières. Onze vierde editie bood vele muziekstijlen van gamelan tot strijkkwartet en van fanfare tot piano, cello, viola da gamba, luit en (bas)klarinet. We vierden 400 jaar Sweelinck, 100 jaar Diepenbrock en 100 jaar Majoie Hajary, maar ook de nieuwste muziek van hedendaagse componisten als Bracci. De veelkleurigheid van Zuid werd deze editie gevierd met muziek uit Indonesië, Suriname en Hongarije. De Hindoestaanse zangeres Madhu Lalbahadoersing en slagwerker Lidrick Solognier uit Aruba traden op met Caravan van Julian Schneemann. Het festival belichtte de vier eeuwen oude banden van Nederland met Indonesië met de Amsterdamse première van Ritual Bells, Global Gongs door Sinta Wullur. Het publiek was diep onder de indruk in een volle Vrijburg waar de gongs fonkelden in de fraaie architectuur van – naast het Vossius – een van de allereerste gebouwen die uit het zand verrezen in het Plan Berlage. Het Berlage Saxophone Quartet schitterde er in een uitverkochte Moddermanzaal.
Dronk op diepenbrock bourgondisch besluit
Van de Diepenbrockstraat 46, het adres van de Vrijburg, ging het vervolgens naar de Vondelkerk voor een 'Dronk op Diepenbrock'. Consensus Vocalis bracht Diepenbrocks verjaardagscadeau aan Pierre Cuypers eindelijk eens in de architectuur waarin het werk thuishoort en op steenworp van zijn villa bovendien. Het Nieuw Amsterdams KlarinetKwartet bouwde een Mini-Mahler-Festival met vier klarinetten, terwijl Tom Wolfs het publiek nog even doceerde hoe je een glaasje wijn dient te besnuffelen. Zijn betoog voerde van de duizenden jaren oude wijntraditie naar fitness-training voor de smaakpapillen van je tong. De ironie van Gustav maakte het af in lichte roes.